Compass ry synty ja varhaishistoria


Vuonna 1968 Stig Hausen toi MUNTER-aluksensa Norjasta. Tämä oli siemen josta Compass syntyi. Se nimittäin antoi alkusysäyksen siihen että Kaj Hausen vuonna 1969 toi NOR-aluksensa ja Heikki Loikkanen samana vuonna osti SNARKENin molemmat Norjasta. SNARKEN tuli tosin vasta 1970 Helsinkiin, sangen vaiherikkaan matkan jälkeen. Sinä vuonna tuli myös Jussi Pirvolan BÅGEN Helsinkiin, hänkin oli saanut idean Stigin MUNTER:ista.

Vuosina 1968-69 MUNTER ja sittemmin myös NOR olivat laituroituna T-laiturilla, mutta kaiken aikaa etsimme rauhallisempaa ja mukavampaa satamapaikkaa. Sen löysimmekin keväällä 1970, jolloin muutimme Lauttasaareen ns. Rakennusainelaituriin. Kosken omistama KATINKA oli ennen meitä jo siellä kuten muutama pienempi moottorivene. Nämä olivat perustaneet Sindbad nimisen venekerhon, johon meillekin tarjottiin jäsenyys. Epäsimme kuitenkin tämän tarjouksen kuultuamme, että Sindbadilla oli sääntömääräisesti myös poliittisia tarkoitusperiä.

Kesäksi ja talveksi 1970 saimme vuokrata henkilökohtaisia satama paikkoja Satamalaitokselta, joka tähän aikaan hallitsi koko laituria. Saimme kuitenkin sen käsityksen, että meillä olisi parempia mahdollisuuksia saada pitkäaikaisia sopimuksia, jos toimisimme rekisteröidyn yhdistyksen puitteissa. Tämä johti siihen, että talvella 1970-71 päätimme perustaa venekerhon. Paitsi neljä yllämainittua kipparia näihin kokouksiin otti osaa Pentti Vanhala, Olli Genetz ja Kari-Erik Hagner.

Monessa mukavassa illanistujaisissa sorvattiin ja hiottiin sääntöjämme sekä keskusteltiin kerhon tulevasta toiminnasta eikä vähiten sen nimestä. Vuoden 1971 alussa kaikki oli sitten valmista, ja yhdistyksemme perustettiin 11.3.1971 ja merkittiin rekisteriin 24.3.1971. Ensimmäisen hallituksen kommodorina oli Kaj Hausen, varakommodorina Jussi Pirvola, sihteerinä Stig Hausen, jäseninä Pentti Vanhala ja Karl-Erik Hagner sekä varajäseninä Olli Genetz ja Heikki Loikkanen.

Vastaperustetusta yhdistyksestämme huolimatta saimme taas vain henkilökohtaisia paikkoja Lauttasaaresta vuodeksi 1971. Ensimmäisen toimintavuoden lopussa Compassiin kuului 29 jäsentä. Syksyllä 1971 asetettiin toimikunta valmistelemaan seuralle omaa lippua. Merkkimme suunnitteli Oije Salo ja lippu hyväksyttiin lopullisesti 24. toukokuuta 1972. Siihen asti meillä oli ollut epävirallinen merkki, jossa oli viikinkilaivan päällä nelikärkinen kompassiruusu.

Kesäksi 1972 saimme vihdoin kerhon nimissä satama-alueen, 180 laiturimetriä Lauttasaaresta, mutta vieläkin vain kesäkaudeksi. Suureksi pettymykseksemme emme saaneet yhtään talvitilaa, vaan Sindbad sai koko käytettävissä olevan alueen. Ehtona kuitenkin oli, että sinne otettaisiin myös kaikki Compassin helsinkiläisten jäsenten veneet.
Tämä pahaenteinen tapaus sai meidät lisäämään aktiviteettiamme uuden ja oman sataman löytämiseksi. Talvella onnistuimmekin solmimaan sopimuksen Oy Nokia Ab:n kanssa siitä, että saimme laituroida kuusi venettämme Båtvikin vanhaan laivalaituriin, jota me talkootyönä samana talvena kunnostimme. Vuoden 1972 lopussa yhdistyksessämme oli 63 jäsentä ja 22 venettä, joista 6 katsastettua.

Seuraavina vuosina onnistuimme vähitellen lujittamaan asemamme Lauttasaaren laiturilla, mutta menetimme Båtvikin.

Perustuu Compass r.y.:n ensimmäisen kommodorin Kaj Hausenin tekstiin.